•  847
     1398/07/14 آنا از یک محصول دانش‌بنیان گزارش می‌دهد؛ تولید آسفالت رنگی با ۷۰ درصد کاهش هزینه و صرفه‌جویی ارزی
    محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید آسفالتی شده‌اند که علاوه بر رنگی‌بودن حدود ۳۰ درصد معادل نمونه اروپایی آن هزینه ساخت داشته و ۷۰ درصد کاهش هزینه و صرفه‌جویی ارزی را به همراه دارد.

    به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، آسفالت رنگی محصولی دانش‌بنیان و پرکاربرد است که برای مشخص‌کردن محل عبور عابران پیاده، مشخص‌کردن بخش‌های مختلف بزرگراه‌ها، سطح سرعت‌گیر‌ها، کشیدن حصار در جاده برای مشخص‌کردن مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و محوطه‌های ورزشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    استفاده از آسفات رنگی هم به خیابان‌ها زیبایی بصری می‌دهد و هم خاصیت اطلاع‌‌رسانی بالاتری دارد و در کنار آن در مقایسه با رنگ‌کردن آسفالت معمولی از ثبات رنگ بیشتری برخوردار است.

    از دیگر فواید آسفالت رنگی می‌توان به بالابردن ضریب ایمنی جاده‌ها اشاره کرد؛ چراکه زمانی که سطح آسفالت را رنگ می‌کنیم، اصطکاک میان سطح و لاستیک ماشین کاهش می‌یابد و این مسئله به‌ویژه در مواقعی که هوا بارانی و جاده لغزنده است، خطر بیشتری را به‌وجود می‌آورد؛ اما استفاده از آسفالت رنگی این مشکل را نیز برطرف می‌کند.

    از دیگر فواید این محصول دانش‌بنیان می‌توان به صرفه‌جویی در میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشن‌کردن سطح جاده‌ها در شب یا در مسیر‌های خاص مانند تونل‌ها نام برد.

    محققان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در این راستا موفق به تولید آسفالت رنگی به‌عنوان سومین شرکت جهانی در این زمینه شده‌اند که روزهای آینده در یکی از جاده‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تشریح پروژه آسفالت رنگی از ایده‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار می‌‌کند: «پس از این‌که شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل جزء نخستین شرکت‌های تأییدشده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تولید چراغ‌های بزرگراه‌ها انتخاب شد، این وزارتخانه به ما پیشنهاد داد که برای تونل‌ها چراغ طراحی کنیم؛ چراکه بیشترین مصرف انرژی در تونل‌ها به‌دلیل اینکه ۲۴ ساعته چراغ‌های‌شان روشن است، اتفاق می‌افتد.»

    کمال یاوریان می‌گوید: «بنابراین با مطالعاتی که در شرکت انجام دادیم، متوجه شدیم که یکی از روش‌هایی که در دنیا در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از آسفالت رنگی است، یعنی به جای اینکه آسفالت مشکی باشد از آسفالت زردرنگ در کف جاده استفاده می‌کنند که موجب می‌شود انعکاس نور افزایش یافته و با کاهش دید و نور مواجه نباشیم.»

    مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امن‌گستر راسامهر ادامه می‌دهد: «این موضوع را همراه با محمد خدادادی مسئول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بررسی کردیم که خدادادی با همکاری بخش خصوصی موفق به تولید آسفالت رنگی به‌عنوان سومین شرکت جهانی شد.»

    وی بیان کرد: «سومین شرکت جهانی تولیدکننده آسفالت رنگی در دنیا هستیم و به‌صورت صنعتی کل خط تولید آسفالت رنگی اصلاح شده و امکان تولید آسفالت رنگی وجود دارد.»


    تونل جاده اردبیل به آستارا آسفالت رنگی می‌شود


    یاوریان خاطرنشان می‌کند که از ۱۵ تا ۳۰ مهر جاری برای نخستین بار قرار است تونل جاده اردبیل به آستارا به طول حدود ۹۰۰ متر با آسفالت رنگی و چراغ‌های LED هوشمند مجهز شده و به بهره‌برداری برسد.

    عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل عنوان می‌کند: «آسفالت تولیدشده ملی توسط دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ قیمت تمام‌شده حدوداً ۳۰ درصد معادل اروپایی هزینه دارد و در حقیقت ۷۰ درصد کاهش هزینه و صرفه‌جویی ارزی با تولید این محصول خواهیم داشت و در کنار آن امکان صادرات محصول به میزان بسیار زیاد به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس وجود دارد.»

    یاوریان یادآور می‌شود: «قطر اکنون در حال آسفالت رنگی‌کردن تمام خیابان‌های خود است و قرار است بزرگراه‌هایش را آبی‌رنگ کند.»

    وی اظهار می‌کند: «اجرای کار به روش نانو و بر پایه پلیمرهای نانو بوده و سرمایه‌گذار این کار نیز بخش خصوصی است که تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.»

    عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: «ایده این محصول مربوط به محمد خدادادی بوده و سرمایه‌گذار آن نیز یک شرکت خصوصی است و کارخانه تولید محصول نیز در نمین قرار دارد.»

    به گزارش آنا با توجه به مزایا، فواید و ویژگی‌های محصول آسفالت رنگی که به خیابان‌ها زیبایی بصری می‌دهد و خاصیت اطلاع‌‌رسانی بالایی دارد و در مقایسه با آسفالت معمولی و رنگ‌کردن آن از ثبات رنگ بهره برده و ضریب ایمنی جاده‌ها را بالا می‌برد و از صرفه‌جویی در میزان انرژی الکتریکی در جاده‌ها برخوردار است، امید می‌رود مسئولان مربوط در به‌کارگیری این محصول علمی دانشگاه‌ها، نهایت توجه و سعی خود را معطوف نتایج علمی محققان کرده و انگیزه و علاقه در آنان را افزایش دهند و نگاه حمایتی، پشتیبان و دلگرم‌کننده داشته باشند و موجبات نشر و استفاده محصولات دانش‌بنیان را فراهم کنند.

     


تازه ترین اخبار